H σύσταση Οικονομικής Αστυνομίας και η ποινική αντιμετώπιση των οικονομικών εγκλημάτων εξετάστηκαν στο Υπουργικό Συμβούλιο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός Οικονομικών, Γιώργος Παπακωνσταντίνου, φέρεται να είπε αναφορικά με την Οικονομική Αστυνομία πως "θέλω ένα εργαλείο να κάνω τη δουλειά μου".
Ενστάσεις για το πού θα υπάγεται η Οικονομική Αστυνομία, πάντα σύμφωνα με πληροφορίες, διατύπωσαν οι κκ Χάρης Καστανίδης και Χρήστος Παπουτσής. Τελικά συμφωνήθηκε η Οικονομική Αστυνομία να υπάγεται στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, ενώ ο "οικονομικός εισαγγελέας" θα είναι αντεισαγγελέας Εφετών και θα υπάγεται στο υπουργείο Δικαιοσύνης.
Σε ό,τι αφορά τα οικονομικά εγκλήματα, το χρονικό διάστημα δίωξής τους ξεκινά από το "αυτόφωρο της τέλεσης" και εκτείνεται ως το 1/3 του χρόνου παραγραφής που είναι για τα πλημμελήματα 5 χρόνια και για τα κακουργήματα 15 χρόνια. Δηλαδή τα οικονομικά εγκλήματα που είναι πλημμελήματα θα έχουν χρονικό διάστημα δίωξης 20 μήνες και τα κακουργηματικού χαρακτήρα θα διώκονται εντός διαστήματος 5 ετών.
Μέτρα για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής:
Στο σχέδιο νόμου προβλέπονται αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο προκειμένου τα ποινικά αδικήματα της φοροδιαφυγής να τιμωρούνται άμεσα και αποτελεσματικά έτσι ώστε να επιτευχθεί μεγαλύτερη φορολογική συμμόρφωση. Ειδικότερα:
1. Θεσπίζονται ως διαρκή και επομένως, ως συνεχή αυτόφωρα, τα αδικήματα της μη καταβολής βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο, με χρόνο τέλεσης του αδικήματος το χρονικό διάστημα από την παρέλευση των τεσσάρων μηνών μέχρι τη συμπλήρωση χρόνου αντίστοιχου με το 1/3 της κατά περίπτωση προβλεπόμενης προθεσμίας παραγραφής. Η πράξη στην περίπτωση αυτή μπορεί να κριθεί ατιμώρητη, εάν το ποσό που οφείλεται στο Δημόσιο εξοφληθεί μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης σε οποιονδήποτε βαθμό, της φοροδιαφυγής με την παράλειψη υποβολής ή την υποβολή ανακριβούς δήλωσης στη φορολογία εισοδήματος και της φοροδιαφυγής για μη απόδοση ή ανακριβή απόδοση Φ.Π.Α και λοιπών παρακρατούμενων φόρων, τελών ή εισφορών, με χρόνο τέλεσης αυτών το χρονικό διάστημα από την ημέρα κατά την οποία για πρώτη φορά όφειλε να ενεργήσει ο υπαίτιος μέχρι τη συμπλήρωση χρόνου αντίστοιχου με το 1/3 της κατά περίπτωση προβλεπόμενης προθεσμίας παραγραφής.
2. Αυξάνονται οι πλημμεληματικές ποινές της μη καταβολής βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο.
3. Αυξάνονται οι κακουργηματικές ποινές που σχετίζονται με φοροδιαφυγή (πλην των ληξιπροθέσμων) από κάθειρξη μέχρι δέκα ετών, σε κάθειρξη μέχρι είκοσι έτη.
4. Η ποινική δίωξη δεν αρχίζει για καμία από τις περιπτώσεις των αδικημάτων αυτών, αν αυτός κατά του οποίου πρόκειται να ασκηθεί η ποινική δίωξη έχει βέβαιη και εκκαθαρισμένη απαίτηση, κατά του Δημοσίου, ποσού ίσου ή μεγαλύτερου από αυτό για το οποίο διώκεται.
5. Στα πλημμελήματα της φοροδιαφυγής, προβλέπεται, ότι δεν χωράει μετατροπή ή αναστολή εκτέλεσης της ποινής σε περίπτωση δεύτερης και κάθε περαιτέρω υποτροπής στα πλημμελήματα αυτά. Η μετατροπή της ποινής, στην περίπτωση αυτή, προβλέπεται να γίνεται με ελάχιστο ποσό ανά ημέρα εξαγοράς τα 20 ευρώ, αντί των 3 ευρώ που ισχύει σήμερα, ανώτατο δε ποσό εξαγοράς ορίζονται τα 100 ευρώ.
6. Τέλος, προβλέπονται αυστηρότερες ποινές για το αδίκημα της παθητικής δωροδοκίας, προκειμένου για υπαλλήλους του Υπουργείου Οικονομικών.
7. Αύξηση του ποσοστού προβεβαίωσης από 25% στο 50%. Όταν δεν επιτευχθεί διοικητική επίλυση της διαφοράς και ασκείται προσφυγή στα δικαστήρια για φορολογικές διαφορές αυξάνεται το ποσοστό προβεβαίωσης από 25% στο 50% του αμφισβητούμενου κύριου φόρου, πρόσθετου φόρου και λοιπών συμβεβαιουμένων με αυτόν φόρων και τελών. Στα πρόστιμα παραμένει στο 25% αφού υπάρχει βασική διάταξη για συμβιβασμό στο 1/3.
8. Κάρτα αποδείξεων. Για την εξυπηρέτηση των φορολογούμενων ως προς την καταγραφή του ποσού των αποδείξεων δαπανών που απαιτείται να συγκεντρωθούν, καθορίζεται εναλλακτικό σύστημα καταγραφής των στοιχείων των αποδείξεων λιανικής πώλησης ή παροχής υπηρεσιών μέσω μαγνητικής κάρτας που είναι ανώνυμη και προαιρετική. Όσοι εκδίδουν αποδείξεις λιανικής πώλησης ή παροχής υπηρεσιών με χρήση ταμειακών μηχανών, υποχρεούνται να διαβιβάζουν ηλεκτρονικά δεδομένα των φορολογικών στοιχείων που εκδίδονται σε βάση δεδομένων της ΓΓΠΣ.
9. Εισαγγελέας Οικονομικού Εγκλήματος. Θεσπίζεται ο θεσμός του Εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος ο οποίος είναι ανώτερος εισαγγελικός λειτουργός και έχει κατά προτεραιότητα αρμοδιότητα σε ολόκληρη τη χώρα να διενεργεί προανακριτικές πράξεις, καθώς και να εποπτεύει, να συντονίζει και να καθοδηγεί τη διενέργεια ανακριτικών πράξεων από τους γενικούς ή ειδικούς ανακριτικούς υπαλλήλους (υπαλλήλους ΣΔΟΕ, τελωνείων και φοροελεγκτικών υπηρεσιών). Ο Εισαγγελέας Οικονομικού Εγκλήματος θα συντονίζει και θα κατευθύνει τα στάδια της προδικασίας, δηλαδή της ουσιαστικής έρευνας των οικονομικών εγκλημάτων από όλες τις συναρμόδιες διωκτικές αρχές, έτσι ώστε οι φάκελοι της δικογραφίας που παραλαμβάνουν οι «Οικονομικοί Εισαγγελείς» των κατά τόπους Εισαγγελιών να είναι πλήρεις.
10. Αναδιάρθρωση των φορολογικών και ελεγκτικών υπηρεσιών
Επιλογή, στελέχωση και αξιολόγηση των κρίσιμων για την είσπραξη των εσόδων οργανικών μονάδων του Υπουργείου Οικονομικών. Στόχος των διατάξεων αυτών είναι να επιλεγεί με ουσιαστική και αποτελεσματική διαδικασία επιλογής το κατάλληλο για την είσπραξη των εσόδων του κράτους προσωπικό, το οποίο θα στελεχώσει τις κρίσιμες οργανικές μονάδες του Υπουργείου Οικονομικών, και θα υπόκειται σε διαρκή έλεγχο και παρακολούθηση για την επίτευξη μετρήσιμων ποσοτικών και ποιοτικών στόχων. Για τον σκοπό αυτό:
- Τα κριτήρια και η επιλογή γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να οδηγεί σε μεγάλης έκτασης ανανέωση του στελεχιακού δυναμικού των ελεγκτών.
-Οι υποψήφιοι υποβάλλουν Ειδική Αναλυτική Δήλωση Περιουσιακής Κατάστασης (Πόθεν Έσχες).
- Τα στελέχη αξιολογούνται ανά 8μηνο, οι Προϊστάμενοι Δ/νσεων, Υποδιευθύνσεων και Τμημάτων ανά 12μηνο ή 18μηνο. Κατά τη διάρκεια της θητεία τους υπάγονται σε ειδικό πειθαρχικό συμβούλιο.
11. Άρση φορολογικού απορρήτου και δημοσιοποίηση οφειλετών και παραβατών. Για λόγους φορολογικής δικαιοσύνης έναντι των συνεπών φορολογουμένων, αλλά και για λόγους φορολογικής συμμόρφωσης ορίζεται η υποχρέωση της Φορολογικής Διοίκησης να δημοσιοποιεί τα στοιχεία των συνολικών ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο που υπερβαίνουν τα 150.000 ευρώ σε διαδικτυακό τόπο του Υπουργείου Οικονομικών και με την προϋπόθεση ότι υπάρχει καθυστέρηση στην καταβολή των ληξιπρόθεσμων που υπερβαίνει το διάστημα του ενός έτους.
Η γενική αυτή πρόβλεψη δεν εφαρμόζεται στις εξής περιπτώσεις:
- όταν ο οφειλέτης έχει μπει σε ρύθμιση δηλ. έχει χορηγηθεί διευκόλυνση για τμηματικές καταβολές του χρέους του και υπό την προϋπόθεση ότι είναι συνεπής με τους όρους της ρύθμισης που έχει υπαχθεί και
- όταν υπάρχει δικαστική απόφαση για την αναστολή της καταβολής των οφειλών.
- Προβλέπεται επίσης η δημοσιοποίηση των στοιχείων και στις περιπτώσεις που υπάρχουν σοβαρές παραβάσεις του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, που συνίστανται σε φοροδιαφυγή μέσω της απόκρυψης φορολογητέας ύλης, όπως η έκδοση πλαστών φορολογικών στοιχείων ή η μη έκδοση ή ανακριβής έκδοση ή στην εσφαλμένη καταχώρηση στα βιβλία αγορών ή εξόδων (π.χ..ανύπαρκτες αγορές ή έξοδα).
Πηγή : www.newsit.gr